niedziela, 21 lutego 2016

Zamek Kost

Czeski Raj to słynący z zamków i skalnych miast rejon Czech położony w pomiędzy miejscowościami Jicin, Turnov i Mnichovo Hradiste. Rzadko się zdarza, by na tak małej przestrzeni można było spotkać tyle atrakcji turystycznych. Mimo, że byłem tam dwukrotnie, w tym roku znów planuję tam wypad. Pozostało mi jeszcze kilka miejsc, które chciałbym zobaczyć. Mam nadzieję, że opisy moich wycieczek zachęcą i Was do odwiedzenia tego malowniczego rejonu Czech. Nie bez powodu nazwano go Rajem.

Na początek relacja z wycieczki do zamku Kost. Sam dojazd do niego jest ciekawym doznaniem. Nawigacja pokazywała mi już tylko dwieście metrów do zamku, a nic nie wskazywało, by gdzieś w pobliżu miał się on znajdować. I nagle droga kieruje nas do niewielkiej doliny z jeziorkiem, nad brzegiem którego znajduje się zamek Kost.



Sama dolinka jest warta osobnego spaceru. Zbudowana z piaskowcowych skał jest jedną z kilku dolinek położonych wokół zamku.



Bardzo malowniczy jej fragment znajduje się niedaleko parkingu. Do skał ciasno przylega tu kilka drewnianych domków.






Dnem dolinek wytyczono kilka szlaków turystycznych. Wędrówka jest bardzo przyjemna i atrakcyjna widokowo. Często płynące dnem doliny strumienie tworzą niewielkie jeziorka.



Po krótkiej wędrówce w głąb doliny zawracamy i kierujemy się w stronę zamku Kost.



Zamek Kost to jedna z największych i najlepiej zachowanych gotyckich warowni obronnych, jakie spotkać można na terenie Czech. Budowla ta wzniesiona została w połowie XIV wieku na wysokich piaskowcowych skałach, co uczyniło ją niedostępną. Na przestrzeni wieków zamek był wielokrotnie przebudowywany i rozbudowywany. Miał szczęście do właścicieli i w bardzo dobrym stanie zachował się do dziś.

Zamek Kost składa się z podgrodzia i zamku właściwego. Z podgrodzia odchodzi droga pomiędzy wysokim tarasem a murami w kierunku pierwszej bramy, z której dawniej był opuszczany most zwodzony nad fosą.



Po jej przejściu wąskim przesmykiem



kierujemy się ku następnej, ostrołukowej bramie. Tu również kiedyś znajdował się most zwodzony. Później został zastąpiony kamiennym.






Przez bramę wychodzimy na podwórze z wielkopańskim domem z XVI wieku. Nad jego wejściem znajduje się gmerk Bibrštejnów z datą 1545 rok.



W arkadach pałacu możemy zobaczyć dawne powozy.



Na końcu podwórza znajduje się trzecia brama, prowadząca na wielki dziedziniec, który zwężając się otacza cały zamek.






Z jego tarasów mamy ładny widok na położoną poniżej dolinkę z jeziorkiem.



Pora zajrzeć do środka zamku.



W odróżnieniu od pięknej bryły zamku jego wnętrza są skromne i niczym szczególnym się nie wyróżniają. Najpierw mijamy salę ze zbrojownią.



W kolejnych pomieszczeniach znajduje się galeria malarstwa renesansowego.



Na koniec zwiedzamy sale z wystrojem nawiązującym do ostatnich lat świetności zamku.



Z pomieszczeń mieszkalnych wychodzimy na wewnętrzny dziedziniec górnego zamku.



Widoczny niewielki budynek kryje kaplicę św. Anny z XV wieku ze sklepieniem z przełomu XVI i XVII wieku.



Gotyckie drzwi obite są żelaznymi płytami i ozdobione metalowymi lwimi głowami.



Zwiedzanie zamku kończymy w pomieszczeniu głównej kuchni.






Wracamy na zamkowe podgórze.



Przez widoczną bramą wychodzimy z zamku.



Oddalając się od bramy podziwiamy całe założenie zamkowe.



Obecnie Zamek Kost stanowi prywatną własność szlacheckiego rodu Kińskich, którzy udostępniają go dla turystów. Zwiedzanie wnętrz możliwe jest tylko w grupach i w towarzystwie przewodnika.

Z widocznej kolumny spogląda na nas postać św. Wacława.



Mając chwilę czasu idziemy do widocznego wcześniej z tarasu jeziorka.



Ten ciemny otwór u podstawy pierwszej ze skał to wejście do małej, sztucznie wykutej groty.

I jak Wam się podoba zamek i jego otoczenie ? Chyba właśnie malowniczość tego miejsca sprawia, że jest on często odwiedzanym miejscem Czeskiego Raju.

Zobacz inne atrakcje Czeskiego Raju:



Prachovské Skaly





Hruboskalsko





Maloskalsko






Zamek Vranov




Lokalizacja zamku

34 komentarze :

  1. Bardzo ładny ten zamek, cieszy jego stan. Ze zdjęć widać, że zadbany. Okolica też malownicza. Gdybym tylko miała Czechy na wyciągnięcie ręki tak, jak mam Niemcy to byłabym bardzo usatysfakcjonowana ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam kroczyć po zamkach. Tyle można się dowiedzieć, a i poczuć się jak jakiś szlachcic, który zwiedza swój zamek. :D Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładne miejsce, trafiła się do tego piękna turystycznie pogoda.
    Nie wiele razy zwiedzałem zamki, pamiętam jednak ich zwiedzanie z dobrej strony - wprowadzały szybko w średniowieczny nastrój:-)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajna lokalizacja zamku i piękne otoczenie.
    Myślę, że większość z nas lubi tajemniczość i zagadkowość takich miejsc.
    Gdziekolwiek jadę i spotykam po drodze zamki lubię do nich zaglądać.
    Twoje zdjęcia i opisy zainspirowały mnie do odwiedzenia tego miejsca.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. To bardzo piękne miejsce.
    Zapisuję do zeszytu, to kolejne miejsce warte odwiedzenia.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  6. Marzy mi się wędrówka w Czeskim Raju. Póki co udało mi się tylko zobaczyć skalne miasto Adrspah i byłam zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo lubię zamki :)
    Super zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  8. Otoczenie zamku jeziorka i skały jest wspaniałe. Sam zamek jest pięknie położony, świetnie zadbany. Dobrze, że jest możliwość zwiedzenia go, mimo iż jest to prywatna własność. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny zamek! Od dawna mam go w planie, ale zawsze jakoś nie udaje mi się do niego dotrzeć, cieszę się, że zobaczyłam go z bliska dzięki twojemu wpisowi, który jest bardzo ciekawy. Myślę, że to jeden z ładniejszych zamków w Czechach, cały zachowany i tak malowniczo usytuowany, również drewniane domki są pięknie wkomponowane w krajobraz.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam takie stare zamki! Ten też kiedyś odwiedzę!

    Widziałam, że u Ciebie jest dużo o Czechach, a zastanawiam się, czy nie pojechać tam w tym roku na majówkę. Myślałam o Karlovych Varach i jakiś zamkach w okolicy. Które polecasz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będziesz w Karlowych Warach to koniecznie jedź do miejscowości Loket. Niedługo zamieszczę posta o tym miasteczku, więc przekonasz się dlaczego go polecam. Jest tam ładny zamek, ale i sama miejscowość jest pięknie położona w zakolu rzeki. Drugi warty zobaczenia zamek jest w Becov nad Teplou. My po drodze zwiedzaliśmy jeszcze zamek Karstejn, ale to było koło Pragi. Jeśli będziesz go miała po drodze to polecam.

      Usuń
    2. Loket już wyczaiłam, ale czekam na Twój post! Oby pogoda była tylko, na majówkę zawsze jest tak nieprzewidywalnie.

      Usuń
  11. Uwielbiam zamki. Świetna okolica, piękny zamek! Tylko się pakować i ruszać w stronę Czeskiego Raju:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ładne miejsce. Nie wiem, czemu przypomniał mi urlop w Portugalii, choć to zupełnie inne klimaty, ale ten powóz (Muzeum powozów), a kuchnia- kuchnię w pewnym bajkowym zamku. Ach muszę tam wrócić- choćby wirtualnie, lub wspomnieniem. Czechy też kryją przede mną sporo tajemnic. Poza wizytą w Pradze nie znam ich wcale.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak widać u Czechów można znaleźć wiele krajoznawczych perełek :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie zerknęłam na mapę, może zajrzymy w tę okolicę w czasie letniego wyjazdu, bo często korzystamy z Twoich opisów:-) jak to możliwe, że w jednym kraju tyle zadbanych perełek, a w innych sypiące się ruiny; bardzo ładna okolice, zabytki, pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czeski Raj to legenda - ale pięknie ją pokazałeś.
    Na moje oko ta figura to Św. Jan Nepomucen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na zamku jest figura św. Jan Nepomucena zaraz obok tej kutej furtki, na chyba szóstym zdjęciu. Ta na kolumnie nie ma jego atrybutów. Może ktoś wie, kto przedstawia rzeźba na cokole?

      Usuń
  16. Rewelacja. Właśnie odkryłam, co chcę i muszę koniecznie tego lata zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Miejsce po prostu bajeczne, a zamek mnie oczarował! Mam pytanie, czym są te okrągłe rzeczy na drugim zdjęciu? Czy to pieńki drewna leżące na skalnej półce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadłaś, to pnie drzew ułożone na skalnej półce :)

      Usuń
  18. Fantastyczny zamek. Jestem nim zachwycona. Oj, stawiasz mi wysoką poprzeczkę.
    Mam nadzieję, że kiedyś zobaczę ten zamek.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wspaniała warownia a okolica niesamowita tylko jechać i się delektować widokami.

    OdpowiedzUsuń
  20. Cudowne miejsce zdjęcia niesamowite pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Wpisuję na swoją listę "must see". W Słowackim Raju już byłam, ale w czeskim jeszcze nie, pora to naprawić :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Imponująca budowla i urokliwe miejsce na tak słoneczny spacer :)

    OdpowiedzUsuń
  23. ...bruk, architektura, urzekająca przyroda, prawdziwy RAJ!
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Piękny w środku nie byłam, nie pamiętam dlaczego a robi wrażenie !

    OdpowiedzUsuń
  25. Niesamowicie ciekawe miejsca: i formy skalne i budowle w okolicy. Czuć klimat tego miejsca, a elementy zamku i droga brukowana jest jak wisienka na torcie :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Przepiękna wycieczka w malowniczym terenie.
    Pozdrawiam serdecznie..:-)

    OdpowiedzUsuń
  27. Przepiękne zdjęcia!
    Chciałabym odwiedzić takie miejsce!

    OdpowiedzUsuń
  28. No i zabrałeś mnie Drogi Wkraju do Raju! :) I trwam w zachwycie. Po ciężkich tygodniach pracy, kiedy nie miałam czasu na czytanie postów na zaprzyjaźnionych blogach, wędrówka po zamku jest nagrodą. Zamek bajeczny. Numer jeden to ta kuchnia z imponującą kolekcją form na wielkanocne baby. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Na kolumnie jest barokowa figura św Wacława patrona Czech :) http://pamatkovykatalog.cz/?element=1262371&action=element&presenter=ElementsResults

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za informację. I za linka, pewnie nie raz jeszcze mi się przyda.
      Pozdrawiam

      Usuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu