poniedziałek, 26 września 2011

Panská skála

Panská skála to niewielkie wzniesienie o wysokości 595 położone w pobliżu miejscowości Kamenický Šenov w Czechach. Powstało około 30 milionów lat temu w wyniku erupcji wulkanu. Ocenia się, że lawa wypłynęła z głębokości większej niż 30 km. Obecnie jest to resztka wzgórza bazaltowego, skruszonego w wyniku działalności czynników atmosferycznych na słupy o średnicy około 20–25 cm i wysokości do 20 m (pionowe i pochylone). Pod skałą znajduje się nieduże jeziorko – w miejscu dawnego kamieniołomu bazaltu. /Wikipedia/



Skała stanowi kolejną atrakcję rejonu Czeskiej Szwajcarii. W trakcie mojej wizyty padał drobny deszcz, stąd zdjęcia są mało plastyczne, ale z uwagi na osobliwość przyrodniczą tego miejsca warte pokazania.









Na pewno wyróżniającym się elementem skały są regularne sześciokąty bazaltowych słupów.



Miejscami ich górna powierzchnia tworzy małe wybrukowane chodniki



Z powodu deszczu wspinanie na skałę było trochę niebezpieczne,



ale udało mi się wejść na sam szczyt.



Pańska Skała jest najstarszym w Czechach rezerwatem geologicznym i jednocześnie jednym z najstarszych tego typu założeń w Europie. Pierwsze formy ochrony pojawiły się w 1878. Wydobycie kamienia zakończyło się jednak dopiero w 1914, ale na krótko – w czasie I wojny światowej przejściowo znów je wznowiono. W 1953 ogłoszono ostatecznie na terenie skały rezerwat przyrody. Dziś jest najczęściej odwiedzanym przez turystów utworem geologicznym w Czechach. /Wikipedia/






Teren wokół Pańskiej Skały jest ładnie zagospodarowany turystycznie, nieopodal znajduje się duży parking dla samochodów, są sanitariaty i stanowiska małej gastronomii.

Zobacz również inne atrakcje w okolicy::




Pravčická Brána




Belweder




Kanion rzeki Kamenice




Bastei




Königstein





Lokalizacja miejsca

 
Pokaż panska skala na większej mapie

12 komentarzy :

  1. Niesamowite miejsce i skały. Wyglądają jakby ktoś poszczególne kawałki precyzyjnie poukładał. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyroda robi to znacznie lepiej, niż nasi "fachowcy" :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Coś pięknego! Natura tworzy niesamowite rzeczy na przestrzeni milionów lat. Szkoda tylko, że człowiek w swoim życiu, tak niewiele jest w stanie zobaczyć. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niesamowite zdjęcia i taki sam bazalt. Nie wiedziałem, że jest Czeska Szwajcaria. Byłem w saksońskiej, ale w prawdziwej Szwajcarii - nie. Może warto byłoby się tam wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  5. wygląda to niesamowicie, wkrótce będę publikowac zdjęcia ze skamieniałego lasu na Lesbos, inspiruje mnie to, którą teorię jego pochodzenia wybrać:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyczna, magiczna, przypomina mi górę z filmu 'Bliskie spotkania trzeciego stopnia'.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niesamowite, chwilami można pomyśleć, że gdzieś człowiek przyłożył swoją rękę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przyznaję, że wygląda pięknie i niezwykle interesująco. A zdjęcia? Cóż, moim zdaniem dobre, choć widać, że pogoda nie dopisała. Skała kosmiczna i az dziw, że to tylko dzieło natury.
    -----------------------------------
    Zapraszam:
    Para w kuchni.
    Na turystyczny szlak!

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite, nie będę oryginalna, bo co tu się silić - niesamowite!

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam nadzieję, że obejrzałam całą serię zdjęć z Szwajcarii Saksońskiej. Bardzo mi się podobały mimo iż pogoda na nich różna. Piękne miejsca z pewnym klimatem i równi udane zdjęcia z wyprawy

    OdpowiedzUsuń
  11. Lepszy deszcz niż ja trafiłam na ostre słońce :( Wiesz co mi się podobało w tym miejscu? To,że można chodzić bez ograniczeń. Nie ma barierek, zabezpieczeń, zakazów

    OdpowiedzUsuń
  12. Układ tych jak Kryształ Górski. Super,że pokazujesz takie odległe i piękne miejsca. Chyba skorzystam z podpowiedzi. :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu