Stacja w Rudach była największym obiektem kolejowym nieistniejącej już dzisiaj linii kolejki wąskotorowej z Gliwic do Raciborza. Cały odcinek kolejki został oddany do użytku w 1903 r. Wcześniej, bo już w 1899 r pociągi kursowały na odcinku Gliwice - Rudy. To właśnie w Rudach znajdowało się zaplecze techniczne tej kolejki. Znalazły się tam warsztaty naprawcze taboru, tory postojowe dla wagonów i lokomotyw, punkt obsługi parowozów i obrotnica do ich obracania. W latach największej prosperity kolej woziła do 2 mln pasażerów rocznie. Ostatnie pociągi obsługiwały tę trasę jeszcze w 1991r.
Dzisiaj po dawnej kolei pozostał jedynie sześciokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci.
Latem w weekendy, ten zdaje się wymarły obiekt nagle ożywa. Budynek stacji wypełnia się ludźmi, którzy przybywają tu, by odbyć nostalgiczną podróż w czasie.
Dzieje się tak dlatego, że od 1993 roku stacja kolei wąskotorowej wraz z zabudowaniami technicznymi tworzy skansen kolei wąskotorowej. Zwiedzający mogą bez przeszkód poruszać się po terenie stacji.