sobota, 11 stycznia 2014

Szopka w Katowicach-Panewnikach

Pierwsze tygodnie po Nowym Roku to dobry moment, by zajrzeć do kościołów i w spokoju podziwiać postawione tam szopki bożonarodzeniowe. Na terenie Śląska od lat jedną z najczęściej odwiedzanych jest szopka w bazylice św. Ludwika Króla i Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Katowicach-Panewnikach. Jej popularność wynika stąd, że jest to jedna z największych szopek kościelnych w Europie.



Historia budowy szopek w Panewnikach sięga 1908 roku. Stopniowo budowano je coraz większe, a od 1949 roku zaczęto je wystawiać w miejscu ołtarza głównego.



Wymiary szopki są imponujące. Wysokość od podstawy do wierzchołka to 18 metrów, a szerokość 12 metrów. Głębokość szopki to 10 metrów.

Centralną częścią szopki jest symboliczna grota.



Pośrodku jej znajduje się żłóbek z przywiezioną z Betlejem figurką Jezusa.



Po lewej stronie jest scena pokłonu Trzech Króli,



a po prawej przybycia pastuszków.



Powyżej chóry anielskie ogłaszają trąbami radosną nowinę.



Obok pastuszkowie wypasają owce



a powyżej widać mury zamkniętego miasta Betlejem.



Ciekawostką jest rozmieszczenie gwiazd nad szopką, które dokładnie odwzorowują niebo nad bazyliką w wigilijną noc.

Szopkę można zobaczyć jeszcze przez cały styczeń do 2 lutego. Lepiej wybrać się tutaj w środku tygodnia, gdyż w niedzielę jest ona oblegana przez zwiedzających z małymi dziećmi.

Na terenie panewnickiej bazyliki znajdują się jeszcze dwie szopki. Jedna to żywa wystawiana w ogrodach klasztornych a druga to ruchoma możliwa do obejrzenia przez cały rok w specjalnym pomieszczeniu w bocznych zabudowaniach bazyliki.



Po obu stronach groty znajdują się ruchome instalacje przedstawiające ważne postacie z historii Kościoła i Polski, a są to: św. Franciszek z Asyżu, św. Klara z Asyżu, św. Antoni Padewski, św. Maksymilian Kolbe, kard. Stefan Wyszyński, św. Wojciech, św. Matka Teresa z Kalkuty, Jan Paweł II, bł. ks. Jerzy Popiełuszko, Jan III Sobieski, św. Jadwiga Królowa, św. Ludwik IX, Bolesław Chrobry, Mieszko I, św. Jacek Odrowąż oraz Trzej Królowie.






W pomieszczeniu szopki ruchomej znajduje się jeszcze ekspozycja małych, domowych szopek z różnych stron świata. Mnie najbardziej podobały się afrykańskie









oraz włoska



Zapraszam do zwiedzenia pokazanych szopek, w tym również osoby, które już je widziały, gdyż co roku główna szopka w bazylice jest inaczej stawiana i zawsze jej wygląd jest pewną niespodzianką.

23 komentarze :

  1. Podziwiam Twoje doskonałe zdjęcia.
    Szopka w Panewnikach jest bardzo piękna. Jest jedną z największych w Europie.
    Masz rację, w każdym roku jej wygląd jest zmieniany. Oglądałam ją kilka razy.
    Mam nadzieję, że zdążę pojechać do Panewnik...
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Imponujące szopka główna, ale te mniejsze też są ciekawe. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niesamowita szopka :) Takiej jeszcze nie widziałam. Wspaniałe rozmiary ale i kunszt jej wykonania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Szopka była i jest dla mnie czymś magicznym. zawsze odwiedzaliśmy i porównywaliśmy. Lubie takie szopki na wprost, bez aluzji i podtekstów. Ta śliczna, udało Ci się zrobić niezwykle trafne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna , to prawda :) Byłam, widziałam.
    Świetne zdjęcia!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne szopki. Przy żłóbku mogą być i słonie :) Czemu nie? W końcu to boże stworzenia.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajne te szopki. Zarówno ta główna jak i te małe. Takie inne niż to, co widzimy zwykle u nas.

    OdpowiedzUsuń
  8. Niesamowita! nie wiedzialam, ze w Polsce mamy takie cudo, ile detali, jaka pieczolowitosc w wykonaniu...jzu w tym roku nie zobacze, ale chcialabym tam kiedys dotrzec w czasie bozonarodzeniowym. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Szopka jest piękna i co roku staram się ją odwiedzić, ale w tym roku nie będzie mi dane pojechać. Cieszę się, że mogłam ją chociaż na zdjęciach zobaczyć.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetna robota - bardzo dobre zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękna szopka, dzięki za jej pokazanie. Chyba nie często zdarza się, że szopka instalowana jest w miejscu głównego ołtarza.
    Pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Cudowna!
    Te małe też są ciekawe.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:)))

    OdpowiedzUsuń
  13. Gusta mamy chyba podobne, bo i mnie najbardziej przypadły do gustu te afrykańskie :) Szkopa główna również robi ogromne wrażenie. Przede wszystkim jednak gratuluję zdjęć, świetnie wyszły. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dawno nie widziałam takiej szopki. Zawsze mam mieszane uczucia. Tym razem podziwiam szczególnie precyzję i pracowitość twórców.
    Podoba mi się . I gratuluję zdjęć - warunki z pewnością nie były rewelacyjnie łatwe ":)

    OdpowiedzUsuń
  15. feria barw... wyglada jak zdjecie... :) chociaz musze przyznacz, ze najwieksze wrazenie w zyciu zrobila na mnie szopka wykonana przez wiezniow auschwitz..... oczywiscie nie byla tak kolorowa i radosna... ale juz nie smece tlyko pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Prześliczna szopka, świetnie wykonane zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  17. przepiękna!
    a te afrykańskie rzeczywiście miłe dla oka:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Imponująca szopka. Jeszcze takiej nigdy nie widziałem. Chodzi o umiejscowienie w ołtarzu. Na pewno jest to więc niezła atrakcja dla turystów. A szopki afrykańskie? Tam Jezus był czarnym i niech ktoś im powie, że było inaczej.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ta afrykanska niezwykle ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękna szopka, ale jeszcze bardziej zachwycają mnie twoje zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  21. rzeczywiście niezwykła..., nie wiedziałam, dzięki:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Parę lat temu byłam tam i widziałam ją na własne oczy :) naprawdę robi wrażenie - polecam każdemu. A tak na marginesie to szopki afrykańskie także i na mi najbardziej sie podobały.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu