niedziela, 6 czerwca 2010

Telč

Lubię zwiedzać miasta u naszych południowych sąsiadów. Brak większych zniszczeń wojennych sprawiło, że do dzisiaj wiele z tych miejscowości zachowało unikalne założenia architektoniczne, często sięgające wiele wieków wstecz.

Dzisiaj zapraszam na wycieczkę do miasta Telč z pięknym renesansowym rynkiem wpisanym na listę UNESCO.

Telč leży na południowo-zachodnim cyplu Moraw, w połowie drogi między Pragą a Wiedniem. Według legendy powstanie miasta jest związane ze zwycięstwem w 1099 roku morawskiego księcia Ottona II nad czeskim księciem Brzetysławem. Właśnie z inicjatywy Ottona założono kaplicę, następnie kościół i osadę - obecnie stare miasto.

Zwiedzanie miasta zaczynamy od jednego z najdłuższych czeskich rynków.

Photobucket

Rynek nosi nazwę Zachariáše z Hradce, za panowania którego miasto przeżyło swój największy rozwój. Większość kamienic składa się z podcienionego parteru

Photobucket

piętra i misternie zdobionego szczytu. Niesamowity widok robi północna ściana rynku zawierająca najdłuższy w Czechach rząd kamienic.

Photobucket


Photobucket


Photobucket

Kolejną atrakcją rynku są fontanny z ładnymi barokowymi rzeźbami

Photobucket


Photobucket


Photobucket

Pośrodku południowo-wschodniej części rynku znajduje się ładna kolumna morowa z 1717 r.

Photobucket

Ze szczytu na rynek spogląda Najświętsza Maria Panna w otoczeniu grupy rzeźb.

Photobucket

W zachodniej części rynku znajduje się kompleks zamkowy

Photobucket

z ładnym dziedzińcem z krużgankami

Photobucket

Obok zamku widać wieżę gotyckiego kościoła św. Jakuba

Photobucket

Jednak zwiedzających bardziej przyciąga wnętrze kaplicy św. Jerzego z 1580 r gdzie spoczywają założyciel zamku Zachariasz oraz jego żona Katarzyna. Ich wspólny nagrobek otacza żelazna krata z motywami roślinnymi a całe pomieszczenie jest bogato zdobione polichromiami oraz stiukami.

Photobucket

Po zwiedzaniu rynek opuszczamy kierując się ku wieży kościoła św. Ducha.

Photobucket

obecnie siedziby kościoła ewangelickiego Braci Czeskich. Następnie przechodzimy pod Wielką Bramą będącą fragmentem dawnych umocnień miejskich.

Photobucket

Po chwili mijamy rzeźbę św. Rodziny

Photobucket

oraz św. Nepomucena strzegącego przeprawy mostowej przez okalające miasto od południa stawy.

Photobucket

To stąd na zakończenie zwiedzania możemy podziwiać panoramę tego pięknego miasta.

Photobucket

Poniżej lokalizacja opisanego miejsca

  
Wyświetl większą mapę

9 komentarzy :

  1. Jakie fajne miasteczko, nigdy o nim nie słyszałem. Czas się wybrać

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety, nasze miasta nie miały tyle szczęścia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny rynek i kamienice, ładne miasteczko, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne technicznie foty i bez zarzutu.
    Hmm..nie są to szare zabrzańskie familoki. Szkoda. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Sabvelso, zajrzyj do posta Zabrze - Biskupice, może to Cię zadowoli?

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam na imię Grzegorz.
    Nie chodzi tu o moje zadowolenie lub niezadowolenie. Mam nadzieję, że mojego komentarza nie potraktowałeś w tej formie ?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj Grzegorzu, ja mam na imię Wiesiek. Chyba uzyłem złego zwrotu. Chciałem Ci tylko wskazać miejsce, gdzie zobaczysz bardziej śląskie krajobrazy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Twoje zdjecia z tamtego częsci Europy pokazują jak bardzo zadabane są takie miasteczka - niestety u nas chyba jeszcze dużo wody musi upłynąć, zanim tak będzie to wyglądać...

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś, było to dosyć dawno...Może pięć lat temu byłam w Telczu.
    Miasteczko zachwyciło mnie. Nie mam ani jednego zdjęcia.
    W ciągu dwóch dni " wściekły, głodny wirus" zjadł wszystkie.
    Oczywiście nie robiłam kopii.
    Z ogromną przyjemnością podziwiam u Ciebie najcudowniejsze fotki.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu