poniedziałek, 31 października 2016

Cmentarz w Wasilkowie

Przemierzając w tym roku tereny Podlasia trafiłem do niewielkiej miejscowości Wasilków, niedaleko Białegostoku. Znajduje się tam bardzo ładna cerkiew oraz interesujący cmentarz. Cerkiew pokażę innym razem, dzisiaj będzie o cmentarzu.

To co go wyróżnia to jedyna w swoim rodzaju kompozycja rzeźb i budowli, okraszona wypisanymi na nich sentencjami teologicznymi. Poniżej widok cmentarza oraz krótka historia jego dziejów.

Wejście na cmentarz, jakże inne od tradycyjnego.



Kilka wybranych kompozycji rzeźbiarskich oraz wypisanych sentencji












Nie zawsze towarzyszą nam figury, czasem mijamy fragmenty ogrodzenia, gdzie indziej wybudowano bramy.






Jedna z większych kompozycji symbolizujących grób Chrystusa.



I jeszcze jedna sentencja.



Autorem pokazywanych rzeźb był długoletni proboszcz wasilkowskiej parafii ks. Wacław Rabczyński. Najpierw chciał w okolicy Wasilkowa zbudować kalwarię, ale gdy jej początki zostały zniszczone przez władze komunistyczne, kontynuował swoje dzieło na cmentarzu parafialnym. Powstał w ten sposób oryginalny i chyba jedyny w Polsce cmentarny kompleks rzeźbiarski. Od kilku lat figury na cmentarzu są pieczołowicie odnawiane przez Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej im. ks. Wacława Rabczyńskiego.

Sam zmarły w 1969 roku proboszcz również doczekał się ładnego grobowca, gdzie spoczywa pochowany razem z matką. Znajduje się niedaleko głównego wejścia na cmentarz.



Spacerując po cmentarnych alejkach wypatrzyłem jeszcze kilka ładnych nagrobków i jeden większy rodzinny grobowiec.












Jeśli zawitacie w okolice Białegostoku, warto poświęcić godzinkę czasu, by zobaczyć ten ciekawy cmentarz. Oprócz pokazanych rzeźb wygląd cmentarza urozmaica pagórkowata rzeźba terenu oraz liczne zabytkowe nagrobki, z których najstarszy pochodzi z 1896 roku.

Lokalizacja

22 komentarze :

  1. Do wpisu wkradł się drobny błąd, ponieważ nie ma koło mojego miasta- Białegostoku miejscowości Wasiłków, a Wasilków. I to pewnie o Wasilków chodzi, co zresztą widać na załączonej do wpisu mapce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, to nie taki drobny błąd, to prawie wielbłąd :)
      Dziękuję za szybkie zwrócenie uwagi, już poprawiłem tę nazwę.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Opisujesz moje strony ;) Cmentarz w Wasilkowie i znajdujące się nieopodal sanktuarium Święta Woda to bardzo klimatyczne, warte odwiedzenia miejsca... Pozdrawiam z Podlasia

    OdpowiedzUsuń
  3. Też uległeś nastojowi :-)
    U mnie też cmentarnie... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie tam jak na Łyczakowie...

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękne rzeźby...
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jako miłośniczka ciekawych nekropolii przeczytałam wpis z ogromną ciekawością, trochę ode mnie daleko, więc małe szanse na obejrzenie, a tak mam namiastkę wrażeń. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niesamowite miejsce, rzeczywiście warto mieć je na uwadze, będąc w pobliżu.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. W kategorii wpis miesiąca nikt Cię nie przeskoczy!!! Niezwykłe Ciekawe miejsce, nie miałem pojęcia o jego istnieniu!

    OdpowiedzUsuń
  9. Oryginalne miejsce. Cieszę się, że mogłam je poznać, bo nigdy o nim nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wyjątkowo piękne miejsce zarówno ze względu na teren, gdzie usytuowano cmentarz, jak i koncepcję kapłana- rzeźbiarza. W pierwszej chwili byłam ogromie zaskoczona kiedy zobaczyłam zdjęcia, ale Twój post wyjaśnił wszystko. Naprawdę niezwykły cmentarz, piękne jest też to, że postało Stowarzyszenie, które ma o niego staranie. Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem pod wrażeniem tej nekropolii. Jak zwykle świetna relacja i bardzo piękne zdjęcia.
    Wiesz, że od pewnego czasu podążam po Twoich śladach, toteż w przyszłym roku planuje podróż w tamte strony. Mój Notesik Marzeń pęcznieje od miejsc, które pragnę chociaż w małej części zobaczyć.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłem na Podlasiu ledwie dwa tygodnie, nie sposób w tak krótkim czasie zobaczyć wszystkie ciekawe miejsca. Pewnie jeszcze kilka wpisów do notesika u mnie znajdziesz. Jedno Ci powiem, że z tego wyjazdu będziesz bardzo zadowolona.

      Usuń
  12. Całe Podlasie jest intrygujące. Choć to cmentarz, to jest to ciekawe miejsce, może właśnie dzięki temu, że jest inne, nie takie, jak inne cmentarze w wielu regionach. Odkryłeś przede mną kolejną miejscowość wartą zobaczenia, tam mnie nie było ;) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Taki cmentarz jest opowieścią o życiu i przechodzeniu na drugą stronę. To mogą zrobić tylko ludzie z ogromną pasją. Często się ich nie docenia. Widzę, że w Wasilkowie jest inaczej. A zdjęcia ładnie przygotowane do prezentacji na Twoim blogu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Cmentarz inny niż te ukryte w lasach, dawne, zapomniane...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest wciąż cmentarz parafialny, na którym i obecnie są chowani zmarli.
      :)

      Usuń
  15. Bardzo nostalgiczne, melancholijne, ale i piękne miejsce. Miejsce ciszy i szacunku wobec śmierci. Troche boję się tego tematu, ponieważ ostatnio straciliśmy z mężem bardzo bliską osobę, więc na tym dziś zakończę.
    Pozdarwiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Fascynujący ten cmentarz, nigdy dotąd nie widziałam takiej architektury cmentarnej.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Od lat marzę o Podlasiu a kończy sie jak zwykle,na greckiej ziemi.Niezwykle ciekawe miejsce, od zawsze interesowałam się zabytkowymi nekropoliami,mają w sobie tajemnicę ...Skoro Ty z Zabrza tam dotarłes , to dlaczego ja z Orzesza nie mogę ? Mam nadzieję , ze długo męża namawiać nie będę musiała.Serdecznie Cię pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Byłam w tym roku, robi wrażenie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu