wtorek, 7 września 2010

Mainau - wyspa kwiatów

Śmiało można powiedzieć, że jeden z najpiękniejszych ogrodów botanicznych świata na wyspie Mainau na jeziorze Bodeńskim to efekt wielkiej miłości. Gustaf Lennart Nicolaus Paul Bernadotte, książę Smälandu, następca tronu Szwecji, mając do wyboru koronę szwedzką i ślub z Karin Emmą Louisą Nissvandt wbrew woli króla Gustawa V, wybrał miłość. Został pozbawiony praw do korony, gdy w 1932 roku ożenił się.

Pozbawiony także tytułu książęcego, przyjął nazwisko Lennart Bernadotte, osiadł na wyspie Mainau na Jeziorze Bodeńskim i uczynił z niej ogromną atrakcję turystyczną. Własnymi rękami sadził przeróżne rośliny z całego świata. Był nie tylko wspaniałym botanikiem i projektantem ogrodów, ale także wybitnym fotografikiem i organizatorem. To on zapoczątkował trwające do dziś spotkania laureatów Nagrody Nobla w nieodległym Lindau. Pod koniec życia przekazał zarząd nad wyspą rodzinie. Zmarł w 2004 roku w wieku 95 lat.

Mainau jest niewielka, 44-hektarowa. Leży na Überlinger See, północno-zachodniej części j. Bodeńskiego. Do połowy XIX wieku należała do Zakonu Krzyżackiego (tego samego, z którym tyle wieków Polska walczyła). Potem wyspę nabył wielki książę Badenii Fryderyk I. To on zaczął zamieniać wyspę w ogród botaniczny, zakładając m. in. arboretum z sekwojami, mamutowcami, bambusami i cedrami atlaskimi oraz ogród różany. Dzięki wpływowi ogromnego jeziora, klimat jest łagodny i wilgotny, umożliwiający uprawę nawet subtropikalnych roślin bez osłon.

W gruncie rosną więc pomarańcze, cytryny, granaty, śródziemnomorskie palmy itp. Oczopląsu można dostać w rosarium; ponad 1,2 tys. różnobarwnych odmian róż. Równie dużo jest tam odmian dalii. Mainau jest prawdopodobnie największym hodowcą tych roślin w świecie, a na pewno w Europie. Rośliny nie tylko tworzą barwne, ale także przestrzenne kompozycje. Na trawie siedzą ogromne kaczki z kwiatów, kwiatowy paw szeroko rozpościera ogon...

W szklarniach, oprócz roślin tropikalnych, latają... motyle. To kolejna atrakcja wyspy. Siadają zwiedzającym na ramionach, głowach, pozwalają się fotografować...

W centrum Mainau stoi barokowy pałac, zbudowany jeszcze przez Krzyżaków. Z wyższych punków na wyspie w pogodne dni widać ośnieżone szczyty odległych o kilkadziesiąt kilometrów Alp.

Wyspę Mainau rokrocznie odwiedza ponad 1 milion turystów. Przypływają tu statkami (wyspa na własny mały port) z każdego z licznych przystani na jeziorze, m. in. Konstancji, Überlingen, Friedrichshafen, Meersburgu, Lindau, ale także austriackiej Bregencji i miejscowości po szwajcarskiej stronie jeziora. Można się tam także dostać przez most łączący Mainau z Konstancją. http://cudaswiata.pl/europa/mainau.html

Zapraszam na spacer po tej wyspie. Dopływamy statkiem wycieczkowym do małego portu.

Photobucket

Powyżej przystani widać dawną siedzibę książęcą

Photobucket


Photobucket

Wyspa jest podzielona na strefy wg gatunku kwiatów i roślin w niej rosnących. Zaczynamy od ogrodu różanego położonego tarasowo poniżej zabudowań pałacowych.

Photobucket

Poniżej kilka wybranych kwiatów, mnogość kształtów i zapachów przyprawia o zawrót głowy

Photobucket


Photobucket


Photobucket

Niewątpliwie jedna z większych atrakcji wyspy są szklarnie, gdzie oprócz wielu tropikalnych roślin fruwają egzotyczne motyle, często o rozpiętości skrzydeł dochodzących do ok. 15 cm. Na niektórych z poniższych zdjęć motyle są w skali 1:1

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Wyspa Mainau słynie z hodowli dalii. Dochodząc do tej części wyspy po prostu suniemy pośród morza kwiatów.

Photobucket

Nigdy nie myślałem, że jeden gatunek kwiatu może mieć tyle odmian. Poniżej niektóre wybrane.

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Wyspa to jeden wielki ogród. Spacerując często spotykamy tzw architekturę ogrodową pozwalającą jeszcze lepiej wyeksponować pewne gatunki kwiatów. Poniżej kaskada wodna.

Photobucket

Często wędrujemy brzegiem wyspy, skąd otwierają się widoki na stały ląd. Poniżej widać Szwajcarię po drugiej stronie jeziora.

Photobucket

Pod koniec zwiedzania możemy obejrzeć miniaturę j. Bodeńskiego wykonaną, a jakże w całości z kwiatów.

Photobucket

Jeżeli ktoś będzie zwiedzał okolice j. Bodeńskiego proszę nie zapomnieć o zwiedzeniu wyspy Mainau, tym bardziej, że o każdej porze roku wygląda ona inaczej.

Zobacz również:




Meersburg




Lokalizacja miejsca


Pokaż Mainau na większej mapie

11 komentarzy :

  1. Dziękuję za wycieczkę, piękne zdjęcia widokowe, róż i motyli.
    Będę tu zaglądać i zwiedzać wszystko po kolei, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne miejsce.Obejrzałam z ciekawością dlatego m.innymi ,ze za miesiąc wybieram się na wycieczkę do Bawarii i będę zwiedzać wyspę Mainau.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno będziesz zachwycona. Nie tylko wyspa jest piękna, lecz również miejscowości z których płyniemy na nią statkiem. Ja płynąłem z Meersburgu i to miasto urzeka swoim wyglądem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tam jest cudownie i pomyśleć, że w zeszłym roku byłam nad jeziorem Bodeńskim i ni trafiłam na ta wyspę :-(((. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiesławie, oglądnęłam Twój post.
    Gdyby ktoś zapytał czy zdjęcia są ładne ?
    Odpowiedziałabym, że nie. Bo one są przecuuuuuudne.
    Czy pomyślałeś o tym aby zamieścić na pokrzepienie kobiecych serc , szczególnie teraz zimą
    zdjęcia kwiatów ?
    Przypuszczam, że w swoim archiwum masz ich dziesiątki.
    One mogą się powtarzać to nic nie szkodzi.
    Serdecznie pozdrawiam
    Sara-Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Saro, dziękuję za miłe słowa. Rzeczywiście mam troszkę kwiatków w swojej kolekcji. Ładnie napisałaś... dla pokrzepienia kobiecych serc. Tak więc niedługo będą kwiatki.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Wspaniała jest ta wyspa, byłam tam kilka lat temu, uznanie należy się księżnej-gospodyni obiektu, która oprócz ogrodów prowadzi też działalność naukową, organizują tam różne sympozja, szkolenia nt. roslin. Super zdjęcia:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiesławie, nie wiem jak to się stało, że nie byłam jeszcze w Mainau...
    Pamiętałam, że u Ciebie są przecudne kwiaty, a dzisiaj taki brzydki, zimny dzień...
    Wystarczy spojrzeć i robi się lepiej...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tak lubisz kwiaty, musisz na tę wyspę pojechać. Mam nadzieję, że Cię oczaruje tak, jak mnie. Tymczasem wpadaj tu, kiedy tylko masz ochotę. Ja również często zaglądam i wspominam mój pobyt. Cieszę się, że oglądając moje zdjęcia poprawia Ci się nastrój - to jeden z celów tego bloga.
      Pozdrawiam

      Usuń
  8. Mam 69 lat i spełniłam swoje marzenie. Byłam z mężem na wyspie kwiatów ,ale zanim pojechałam tam, oglądałam te piękne zdjęcia. Teraz wiem ,że to jest bajeczny świat. Ogród jest piękny o każdej porze roku . Zachęcam do zwiedzenia. Z turystycznymi pozdrowieniami.

    OdpowiedzUsuń
  9. It's truly very difficult in this full of activity
    life to listen news on Television, so I only use web for that reason, and get the most recent information.

    Feel free to visit my web site :: Neinstein (judyneinstein.newsvine.com)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu