piątek, 3 sierpnia 2007

Juráňova dolina

Zapraszam dzisiaj na wycieczkę do chyba najbardziej urokliwej doliny w Tatrach Zachodnich. Trasa wiedzie ze słowackiej miejscowości Oravice na przełęcz Umarle sedlo. Początkowo idziemy szeroką Doliną cichą z ładnymi widokami m.in. na pasmo Javoriny



następnie skręcamy w prawo w las i po chwili dochodzimy do pierwszych skał wąwozu biegnącego dnem Juranowej doliny





Nazwa doliny pochodzi prawdopodobnie od nazwiska Juran występującego w XVII wieku w miejscowości Liesek na Orawie, do której należały pastwiska w Juraniowej Dolinie. W drugiej połowie XVIII wieku wydobywano w niej rudę żelaza, transportowaną na dół przez Umarłą Przełęcz. W latach 1885-86 zbudowano w Juraniowej Cieśniawie drewniany pomost nad potokiem o długości 903 metrów w celu ułatwienia wywozu drewna z górnych partii doliny. Uległ on całkowitemu zniszczeniu w czasie powodzi w 1934 r. Dzisiaj już tylko w niektórych miejscach możemy zobaczyć pozostałości po tym pomoście





Spacer doliną to wielka przyjemność szczególnie w upalne dni, gdyż słońce tu raczej nie dociera, a to za sprawa stromych ścian wąwozu.





Dodatkowo ochłodę zapewnia płynący dnem doliny Juraniowy potok.





Obecność potoku to również jego uspakajający szum, który nam towarzyszy w czasie wędrówki, czasami potęgowany tylko na małych kaskadach





Zachęcam wszystkich do odbycia tej relaksującej wycieczki.

5 komentarzy :

  1. I TO JEST TO CO KOCHAM - DZIĘKI TOBIE PRZENIOSŁAM SIĘ TAM JUŻ TERAZ ... :) POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń
  2. Brakuje mi takich zielonych widoków!

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja tam jeszcze nie byłem... :-/. Super
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawe miejsce, nie bylam tam wiec spacer tym ciekawszy, ale i zdjecia swietne! Zreszta jak kazde Twoje zdjecia!
    Przyznaje sie, ze moje zdjecia w wawozach robione niestety nie wychodzily tak dobrze. Musze je przejrzec i moze cos zamieszcze, ale nie bedzie to latwe, bo jakos nie najlepsza.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne zdjęcia, cudowne widoki, ślicznie tam jest, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu