niedziela, 26 kwietnia 2015

Piramida w Rożnowie

Jadąc boczną drogą w Byczyny do Wołczyna mijamy ładny drewniany kościół. Jest nim pochodzący z 1788 roku kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła w miejscowości Rożnów.



Lubię zwiedzać drewniane kościółki, więc zatrzymaliśmy się, by go dokładniej zobaczyć. Niestety był zamknięty. Za to ucieszył nas widok kwitnącej magnolii na kościelnym dziedzińcu, znak, że wiosna już w pełni.



Gdy tak spacerowaliśmy wokół kościoła, zobaczyliśmy niezwykłą budowlę w kształcie piramidy.



Po powrocie do domu poszukałem informacji o tym miejscu. Okazało się, że jest to grobowiec rodziny von Eben, właścicieli tutejszych dóbr. Zakładali , że kształt budowli nawiązujący do egipskich piramid sprawi, by po śmierci ich ciała uległy mumifikacji. Mieli rację, co udowodniły badania wrocławskich naukowców kilka lat temu.



Otwory w ścianach piramidy nawiązują do Oka Horusa – staroegipskiego symbolu odrodzenia, zdrowia i wiedzy. Lewe oko (księżyc) odpowiadało za przeszłość a prawe (słońce) za przyszłość.

Tak to, dość przypadkowo odkryliśmy jedną z atrakcji turystycznych województwa opolskiego. Co ciekawe, autorem projektu nagrobka – piramidy był Carl Gotthard Langhans, znany niemiecki architekt, twórca wielu obiektów na Śląsku i w Niemczech. Jego najbardziej znanym dziełem jest Brama Brandenburska w Berlinie.

Lokalizacja

30 komentarzy :

  1. Lubię też drewniane kościoły, a ten ciekawie wygląda. Może i dobrze, że był zamknięty, bo dzięki temu zauważyłeś budowlę w kształcie piramidy, którą okazała się być ciekawym grobowcem. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. To jednak cos w tych piramidach jest, dzialaja i mumufikuja. Kosciolek tez ciekawy, chociaz caly czarny i przy innej pogodzie pewnie wyglada bardziej tajemniczo.

    OdpowiedzUsuń
  3. To się ciekawie złożyło, że przez przypadek odkryłeś bardzo interesujące miejsce :-)

    Też bardzo lubię drewniane kościoły, są bardzo klimatyczne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam takie małe drewniane kościółki. Ciekawe czy deski tak poczerniały od wieku i pogody, czy celowo zostały tak zabejcowane... Tak, czy siak, wygląda to pięknie. O piramidzie słyszałam, ale nigdy nie byłam. Takich grobowców w Polsce trochę jest. Pozdrawiam wiosennie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kościółek wygląda bardzo ciekawie, a o piramidzie nie słyszałam...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Baaardzo, ale to baaardzo zaciekawił mnie ten piramidowy grobowiec... Jest w tym coś fascynujacego poprzez nawiazanie do egipskich wierzeń...

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeśli tylko na naszej trasie pojawiają się drewniane kościółki, stare cerkwie to zawsze się zatrzymujemy, bo nie dość, że to zwykle budowle bardzo ciekawe i bogate w detale, to jeszcze z wyjątkowym klimatem, który sprzyja zamyśleniu. Bardzo to lubię.
    O tej piramidzie słyszałam i powiem szczerze, że mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  8. niesamowita ta piramida, muszę kiedyś do niej dotrzeć!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam drewniane kościółki! Bardzo ciekawe znalezisko taki grób piramida!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy nie wydaje Ci się, że widziałyśmy gdzieś podobną?

      Usuń
  10. Ciekawe, że takie piramidy przetrwały. Nad Wartą można było spotkać podobne,tylko, że ziemne z kultury rzymskiej.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawe, że takie piramidy przetrwały. Nad Wartą można było spotkać podobne,tylko, że ziemne z kultury rzymskiej.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Ładny kościółek z ciekawą niespodzianką :) Nie miałem pojęcia że na Śląsku kryją się takie niecodzienne grobowce, jedyny, w miarę podobny widziałem w Rapie na Mazurach - swoją drogą też bardzo interesujący :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Kościółek śliczny:)
    Usiłuję sobie przypomnieć, gdzie widziałam podobną piramidę, może nieco mniejszą - zdaje się, że Agulec też ją zna...?

    OdpowiedzUsuń
  14. a to niezwykłe odkrycie..., a kościoły zazwyczaj są pozamykane:((( wielka szkoda bo wnętrza są zapewne bardzo ciekawe i pachnące wiekowym drewnem

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wiem co ciekawsze, bo wszystko mi sie podoba: drewniany kosciolek, piramida, czy to ze ciala rzeczywiscie sie zmumifikowaly, chociaz ostatnie wierze na slowo, niekoniecznie musze ogladac :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Chętnie oglądam drewniane kościółki i też nie oparłabym się pokusie zatrzymania na chwilę. Szkoda, że kościół był zamknięty, Za to trafił się ciekawy grobowiec. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Są tam też ruiny wspaniałego pałacyku w którym kiedyś mieszkali pochowani w piramidzie.
    https://www.flickr.com/photos/96315070@N04/17079759981/in/set-72157651845995905

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za linka, szkoda, że nie wiedziałem wtedy o tym pałacu, też bym obejrzał :(

      Usuń
  18. Drewniane kościółki są najpiękniejsze. Fajnie, znalazłeś dodatkowo polską piramidę :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetne miejsce, trzeba się kiedyś wybrać :)

    http://weraweronika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawe miejsce :)
    Super zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam drewniane kościółki, a o tym nie słyszałam...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Co za ciekawostka. Nie miałam pojęcia o istnieniu takiej piramidy w Polsce.
    Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Jak pewnie pamiętasz uwielbiam drewniane kościółki. Jestem w nich dosłownie zakochana.
    Hmm, mamy polską piramidę.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo ciekawa ta piramida, nie słyszałam o niej. Drewniany kościół piękny :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Taka piramida jest również w Zagórzanach obok Gorlic. Niestety ciezko się do niej dostać ponieważ teren został ogrodzony.

    OdpowiedzUsuń
  26. No proszę, czyli są także inne piramidy w Polsce. A te widziałeś? http://jakwyszlamzamaz.blogspot.com/2015/07/3-polskie-piramidy.html

    OdpowiedzUsuń
  27. Czytając opis posta piszesz, że "jadąc z Byczyny do Wołczyna" ciekawy jestem czy zwiedziłeś także Byczynę? Jeśli nie powinieneś to nadrobić, jest to jedno z niewielu miejscowości gdzie prawie w całości zachowały się mury miejskie. W każdym razie zapraszamy do Byczyny. Wojtek

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu