niedziela, 19 kwietnia 2015

Pałac Hofburg w Wiedniu

Hofburg to wiedeńska siedziba władców Austrii od XIII wieku do 1918 r, poczynając od króla niemieckiego Rudolfa I aż do cesarza Austro-Węgier Karola I Habsburga-Lotaryńskiego. Przez wieki Hofburg był jednym z najważniejszych centrów politycznych i kulturalnych w Europie.

Przez cały ten czas pałac był stopniowo rozbudowywany przez kolejnych władców. Po wybudowaniu pałacu w Schonbrunn był zimową siedzibą dla całego dworu. Dzisiaj jest to ogromny zespół budowli, co najlepiej ilustruje plan jego zabudowań.



Pałacowy kompleks obejmuje obecnie dawne apartamenty cesarskie, muzea, kaplice, kościół (Augustinkirche), Austriacką Bibliotekę Narodową, Zimową Szkołę Jazdy oraz biura urzędu prezydenta Austrii.

Stylem dominującym w kompleksie pałacowym jest barok i klasycyzm. Zajmuje on powierzchnię 240 000 m2i składa się z 18 skrzydeł, 19 dziedzińców, 2 600 pomieszczeń, w których obecnie pracuje prawie 5 000 osób.

Wejście do pałacu umieszczone jest przy Placu św. Michała.



Nad wejściem znajduje się imponująca kopuła o wysokości 50 m.



Do środka pałacu można wejść dwiema bocznymi bramami zdobionymi posągami przedstawiającymi prace Heraklesa.



W środku pod kopułą mamy możliwość wejścia do kilku muzeów prezentujących m.in. apartamenty cesarskie, muzeum Sissi czy skarbiec cesarski.



Po minięciu bramy jesteśmy na głównym placu pałacowym otoczonym przez Stary Pałac, Pałac Amelii, Skrzydło Leopolda i Kancelarię Cesarską. Na placu stoi pomnik Franciszka I.



Jak zawsze w takich miejscach robię zbliżenia na detale architektoniczne wystroju pałacu.









Pod koniec panowania Habsburgów, w latach 1871-1913, został wzniesiony tzw. Nowy Hofburg



Obecnie mieści się tutaj Biblioteka Narodowa, Muzeum Efezu i Muzeum Etnograficzne.

Przed pałacem znajduje się pomnik księcia Egeniusza Sabaudzkiego.



Zaprojektowane na planie łuku skrzydło pałacu jest bogato zdobione rzeźbami postaci znanych z historii Austrii.



Na placu przed nowym pałacem można wynająć dorożkę i udać się na zwiedzanie starego miasta. Nie jest to tania przyjemność, za godzinną jazdę trzeba wydać około 100 €.



Widoczne w tle zabudowania to nowy Ratusz pochodzący z końca XIX wieku. Wybudowano go na pamiątkę 200 rocznicy odsieczy wiedeńskiej.

21 komentarzy :

  1. Cesarz z żoną to chyba przez rok szukaliby się po tym kompleksie :) A czy wewnątrz pałacu byłeś i czy można robić zdjęcia, czy jest zakaz? Zainteresowało mnie to muzeum Sisi, bo też i ciekawa była to postać. Sam pałac robi ogromne wrażenie swoją wielkością. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, we wszystkich dawnych obiektach imperialnego Wiednia obowiązuje zakaz robienia zdjęć. Wyjątkiem jest Muzeum Srebra, ale jego nie miałem w planach zwiedzania. Często, aby pokazać wnętrza miejsc, gdzie obowiązuje zakaz fotografowania sięgam po panoramy umieszczone w internecie. Tutaj miałem pewien kłopot, bo oficjalna strona pałacu Hofburg ich nie prezentuje. Jak pisałem w treści posta Hofburg jest też siedzibą urzędującego prezydenta Austrii i na jego stronie znalazłem tzw Virtual Tour po wybranych pomieszczeniach Hofburgu. Oto link do strony startowej. Można wędrować od pomieszczenia do pomieszczenia. Jakość niestety nie najlepsza :-(
      http://www.bundespraesident.at/en/history/virtual-tour/

      Usuń
    2. Szkoda :) Ja za to, jak nie mogę robić zdjęć to kupuję pocztówki z wnętrzami, bo pamięć dobra, ale krótka :) Dzięki za odpowiedź. Mam nadzieję, że dane mi będzie kiedyś zobaczyć ten wielki kompleks. Uszanowanie :)

      Usuń
  2. Powiedziałabym, że to monumentalna siedziba godna cesarstwa. Starsza część ma więcej wdzięku i lekkości, nowy pałac na jej tle wygląda nieco zbyt ciężko, ale też może się podobać. Całość, jak widać jest ogromna, ale zastanawiam się czy zamek w Budzie nie był większy zanim jego sporą część rozebrano po wojnie? Ciekawi mnie czy widziałeś muzea i czy będzie o nich wpis? Natomiast cena przejażdżki wydaje mi się horrendalna, podobnie jak cena gondoli w Wenecji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ajajaj, miałam być w Wiedniu w ten weekend, ale nie wyszło, a tutaj takie piękne foty z wspaniałego zabytku.... :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Od pewnego czasu chodzi mi po głowie powrót do Wiednia. Pamiętam jedynie, że byłam w Hofburgu w środku, ale poza tym nic ponadto. Było to ładnych parę lat temu i też dołączam się do pytania o możliwość robienia zdjęć. W czasach, kiedy ja tam byłam nie było cyfrowych aparatów tylko aparaty na klisze, gdzie trzeba było przed każdym ujęciem mocno się natrudzić, bo nie można było już nic cofnąć, ani poprawić. Coś mi się majaczą apartament Franciszka Józefa i cesarzowej Teresy z łożem, na którym rodziła swoje 16 dzieci, ale być może że mylę z innym obiektem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiele o tym pałacy słyszałem i od dłuższego czasu mam w planach wycieczkę do Wiednia, może te zdjęcia mnie w końcu zmobilizuja do wyjazdu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Hofburg jest piękny...marzy mi się ponowne odwiedzenie Wiednia...może kiedyś marzenie się spełni...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Robi wrażenie. Z chęcią odwiedziłabym tam Bibliotekę Narodową.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Imponująca posiadłość, a te detale... Chodziłabym, oglądałabym, fotografowałabym. Do upadłego. :) :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Byłam, widziałam, zwiedziłam w środku nawet. Pałac majestatyczny, ale i tak wolę Schonbrunn - i z zewnątrz i w środku.

    OdpowiedzUsuń
  10. Architektoniczne cudo, przebogate od środka, jak i na zewnątrz; że też co niektórzy potrzebowali tyle przestrzeni do życia, i jak tego kolosa w końcu ogrzać:-) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Też byłam tylko w Schonbrunn...ten również jest imponujący..., zresztą cały Wiedeń to perełka architektury...,Ładne foty ale to już standard u Ciebie.., pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Wowo! Ale kompleks. Powalające.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak dawno tam byłam....piękne zdjęcia. To jest wyjątkowe miejsce i stosunkowo dobrze dostępne z różnych stron dla oglądających.

    OdpowiedzUsuń
  14. Łał, jakie cudo! Robi niesamowite wrażenie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Fantastyczny pałac. Dzięki pierwszemu zdjęciu planu zabudowań można wyobrazić sobie jak jest ogromny. Detale ma cudowne. Robi wrażenie ogromne.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Pięknie! Niedługo wybieram się do Wiednia i na pewno odwiedzę!

    OdpowiedzUsuń
  17. Pałac Hofburg jest wspaniały i widać to na Twoich zdjęciach. Podziwiałam go, ale tylko z zewnątrz i to sporo lat temu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo piękny pałac, nie byłam tam ładnych parę lat. Podobały mi się zarówno komnaty jak i skarbiec. Wybierałam się w czerwcu na wycieczkę do Wiednia, ale została odwołana. Fajnie przynajmniej o Wiedniu poczytać. Pozdrawiam :)
    p.s.
    Robię zdjęcia aparatem Canon SX50HS

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu