sobota, 13 września 2014

Kościół pw. św. Michała Archanioła w Starzynie

Czasami zwykły wiejski kościółek zaskakuje nas, gdy zajrzymy do jego wnętrza. Taki przypadek spotkał mnie w niewielkiej miejscowości Starzyno koło Pucka.



Kościółek pochodzi z 1648 roku i bez większych przebudowań dotrwał do dnia dzisiejszego. Jest to budowla murowana na planie prostokąta bez wyraźnych cech stylowych, z odniesieniami tak do renesansu jak i gotyku.

Kościół nie ma piwnic, ani krypt. Po zachodniej stronie kościoła znajduje się zbudowana na planie kwadratu wieża z głównym wejściem do kościoła. Zawieszone są w niej trzy dzwony.



Całe wnętrze kościoła jest otynkowane. Prezbiterium od nawy oddziela ściana tęczowa, z łukiem tworzącym arkadę o podwójnym uskoku. Znajduje się na niej ciekawa polichromia przedstawiające scenę Sądu Ostatecznego z drugiej połowy XVII w. Dość długo przyglądałem się tej scenie. Po lewej stronie widzimy wstępujących do nieba.



Sceny po prawej pokazują dość sugestywnie, co czeka tych, którzy nie dostąpią tej łaski.



Z ciekawostek wyposażenia wnętrza warto jeszcze wspomnieć o kamiennej chrzcielnicy z XVIII wieku.



Na koniec jeszcze jeden widok kościoła.



Lokalizacja miejsca

 
Pokaż Starzyno na większej mapie

20 komentarzy :

  1. Przepraszam, ale przenosząc niezbyt przyzwoity komentarz do spamu, usunął mi się również pozytywny komentarz Łucji-Marii. Niestety bezpowrotnie. Mam nadzieję, że to zrozumiesz.

    Złośliwe komentarze, to ostatnio plaga i aby więcej ich nie otrzymywać od razu kwalifikuję je jako spam. Pozwala to z automatu unikać takich komentarzy w przyszłości od tej samej osoby.

    Pozdrowienia dla Łucji-Marii, życzę Ci miłej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. elle, bardzo często umieszcza u mnie złośliwe i nieprzyjemne komentarze dlatego zawsze je kasuję. Tak było i dzisiaj.
      Doskonale to rozumiem ponieważ też miałam taki przypadek.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Piękny ten kościół :)
    Zdjęcia super :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasem tak bywa, że z pozoru zwykła budowla, kryje we wnętrzu jakąś perełkę. Tym bardziej uczę się, by nie sądzić po pierwszym wrażeniu :) Miłej, słonecznej niedzieli życzę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny kościółek...te polichromie są prześliczne...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wnętrze zeskakuje. Tyle w nim spokoju. Jest atmosfera do modlitwy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Śliczna, maleńka jednonawowa świątynia.
    To jasne wnętrze jest urzekające.
    Miłego tygodnia.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Śliczny kościołek... Troche daleko ode mnie... ;) Ale kto wie, może gdzieś tam kiedyś będę w pobliżu? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fantastycznie, że ocalał choć fresk, polichromia w głównej nawie, znam tez taki przypadek z Kościoła w Czerwińsku nad Wisłą, pamiętam piękne freski i zdziwienie, gdy większość zamalowano na biało...

    OdpowiedzUsuń
  9. Faktycznie - niepozorny z zewnątrz, a w środku piękny i zadbany. Potrafisz wyszukiwać takie perełki jak mało kto :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten kościółek to przykład, żeby od razu nie omijać obojętnie na pozór "niepozornych" miejsc, bo można w ten sposób przegapić coś pięknego i wartego uwagi. Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ładne wnętrze a podobnych kościołów znam kilka, a to właśnie jeden z nich...

    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękny kościółek, takie warto odwiedzać, jest tam na co popatrzeć.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale niespodzianka :) Byłem tu rowerem w tym roku. Jechałem z Kłanina drogą rowerową po byłej kolei Krakowa - Puck. Ale mi radochę sprawiłeś. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mnie z zewnatrz tez sie podoba, ale ze nie ma piwnic, ani krypt?

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam. Piękny Kościół i świetne widoki . Pozdrawiam Serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Małe miejscowości często "kryją" takie perełki. Za to je lubię. Bardzo dobrze pokazane wnętrza.

    OdpowiedzUsuń
  17. Prześliczny jest ten kościółek...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu