niedziela, 8 listopada 2015

Szafuza

Szafuza to miasto położone w północnej Szwajcarii nad Renem w pobliżu granicy z Niemcami. Jest też stolicą kantonu o tej samej nazwie.

Miasto powstało prawdopodobnie w XI wieku. Korzystne położenie miejscowości przy przeprawie przez Ren, w pobliżu naturalnej przeszkody w postaci wodospadu, który należało ominąć drogą lądową, wpływały na rozwój miasta. Powstawały liczne cechy rzemieślnicze. Mieszczanie bogacili się zajmując handlem i produkcją wina.

Dzisiejsza Szafuza jest miastem często odwiedzanym przez turystów, zwykle przy okazji wizyty nad największym europejskim wodospadem Rheinfall. Domy na starówce są bogato zdobione wykuszami a wąskie uliczki zapraszają do spacerów, zakupów i przesiadywania w licznych kawiarniach.

To właśnie wykusze okienne są charakterystycznym elementem architektonicznym mijanych domów, który w pierwszym momencie zwraca uwagę zwiedzających. W zasadzie nie ma budynku, który by go nie posiadał.






Zobaczmy kilka z bliższej odległości. Część z nich jest bogato zdobiona różnymi ornamentami.












Czasami łączą się z portalami bram wejściowych do kamienic.



Niektóre z tych portali to małe dzieła sztuki, im również warto bliżej się przyjrzeć.









Część domów posiada dodatkowo bogato malowane fasady.












Przed nami Dom pod Rycerzem, chyba najładniejszy budynek w mieście.


















Spacerując po mieście spotykamy zdobione posagami studnie.



Tu postać Wilhema Thella,



a tu Kacpra.



Mijamy też wieże kościołów i dawnych bram miejskich.









W jednym z zaułków widać wiodące w górę schody.



Prowadzą nas do dawnej twierdzy Munot z XVI wieku.



Z jej murów mamy ładne widoki na dolinę Renu i miasto Szafuzę.






Gdzieś tam pośród widocznych wzgórz znajduje się największa z atrakcji kantonu Szafuza, opisywany już na blogu wodospad Rheinfall. Poniżej odnośnik do tego postu.

Zobacz również w tej okolicy:



Wodospad Rheinfall




Lokalizacja

20 komentarzy :

  1. Widziałam wodospad Rheinfall ale nie dotarłam do Szafuzy. Teraz widzę, że to duży błąd.
    Stein am Rhein jest bardzo podobny do Szafuzy. Też często zadzieram głowę i podziwiam malowidła na fasadach kamienic oraz wykusze. Podoba mi się ten element architektoniczny. Wzbogaca elewację jak i wnętrze budynku.
    Pozdrawiam serdecznie:)*

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękne malowidła. A miasteczko jak z pudełeczka, takie uporządkowane, czyste i kolorowe

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne miasto, zachęca do niespiesznego spaceru i wypicia kawy lub czekolady w ulicznej kawiarence. Widoki z twierdzy też robią wrażenie. Pozdrawiam Joanna

    OdpowiedzUsuń
  4. Ładnie tam, i te wspaniałe elewacje!

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczne miasteczko jak malowane. Wykusze są przepiękne, to arcydzieła architektoniczne.
    A wiesz, że zauważyłam jeżdżąc tylko po świętokrzyskim, że - szczególnie w podmiejskich wsiach, gdzie sporo domów się buduje - buduje się te domy z wykuszami właśnie. Niektóre z nich są bardzo ładne.
    Drugą rzeczą, na którą zwróciłam uwagę to taka, że buduje się sporo budynków w postaci zamków większych i mniejszych. Mnie ten pomysł się akurat nie podoba, ale widać nowe trendy w budownictwie.
    Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne miasto,no i te wspaniałe wykusze.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, ze te wykusze okienne, i do tego tak bogato zdobione, nadają miastu atrakcyjności, a budynkom majestatu :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam wykusze... Od dawna mi się marzy mieć wykusz w domu i urządzić sobie w nim mój mały, przytulny kącik do czytania :).
    Miasto urocze. Zdjęcia jak zawsze wspaniałe. Teraz ja mam nadzieję zobaczyć kiedyś te okolice na żywo :).
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zastanawialiśmy się z mężem ostatnio, jakie miasto wziąć na celownik przy planowaniu któregoś z kolejnych wypadów i Twoja propozycja bardzo do nas przemawia. A biorąc pod uwagę, że Szwajcaria jest nam najmniej znana, a ma wiele do zaoferowania, to trzeba będzie pokombinować, by się z nią poznać bliżej. A zdjęcia pięknie przedstawiają to miejsce. Zadbana architektura robi wrażenie. Aż przyjemnie popatrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  10. ależ eleganckie te miasta mają i zadbane!

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie tam, nie wiedziałabym na co patrzeć! Moją uwagę zwrócił Dom pod Rycerzem, niesamowity jest!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Spacerowałam i ja po tym ślicznym miejscu. Podziwiałam jak i Ty wykusze i Dom pod Rycerzem. Pięknie to wszystko pokazałeś na zdjęciach. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. To miasteczko jest przepiękne.
    Świetne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Piekne zdobienia, tylko stac i podziwiac.

    OdpowiedzUsuń
  15. Na 100% wykopyrtnęłabym się na jednej z uliczek, chodząc i zadzierając wciąż głowę do góry :) Nie sposób tak nie chodzić, jak dookoła takie fajne widoczki. Dom pod Rycerzem faktycznie przepięknie pomalowany - ktoś kiedyś dokonał takiego ulicznego dzieła. Nie wiem, czy wykusze nie były przypadkiem oznaką nieco zamożniejszej rodziny? Wodospad pamiętam z Twoich zdjęć. Pięknie tam... Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nigdy nie zwiedzaliśmy Szwajcarii, kiedyś byłam tylko przejazdem, ale nic nie zwiedziłam. Mam nadzieję, że kiedyś tam pojadę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ładne miasto. Dobrze, że wojny go nie oszpeciły i wszystko się zachowało. Te ozdoby na budynkach, malowidła, nie często można takie zobaczyć. Wykuszowe okna, bardzo lubię. Naoglądałam się ich i w Hiszpanii i w Turcji. Są tam dość rozpowszechnione. W dodatku bardzo mi się podobają.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zawsze marzyło mi się zwiedzenie kawałka Szwajcarii. Kiedyś byłem bardzo blisko - nad Jeziorem Bodeńskim, ale od strony niemieckiej. Wykonałeś kupę dobrej, fotograficznej roboty. Świetny post.

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękny ten Dom pod Rycerzem! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Super zdjęcia. Piękna ta ich architektura. Szkoda, że w naszym kraju coraz mniej starych kamienic które ustępują miejsca nowoczesnym centrom handlowym ...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu