środa, 21 czerwca 2023

Kanał Limski

Właśnie zaczyna się kalendarzowe lato, a więc przyszedł czas na prezentację miejsca, które mi jednoznacznie kojarzy się z letnim wypoczynkiem. Zapraszam do Chorwacji, gdzie na Półwyspie Istria znajduje się Kanał Limski. Kanał powstał w wyniku podniesienia się wód Adriatyku, którego wody wypełniły 10 km odcinek doliny rzeki Pazincicy. Powstał malowniczy zalew przypominający trochę słynne norweskie fiordy.

Kanał można podziwiać na dwa sposoby. Pierwszy to wycieczka samochodem drogą poprowadzoną wzdłuż kanału. W kilku miejscach znajdują się punkty widokowe, skąd możemy obserwować Kanał Limski. Pierwszy z nich znajduje się blisko miejsca, gdzie kanał się zaczyna.



Z drewnianego pomostu ładnie widać miejsce, gdzie kanał się zaczyna (lub kończy, jak kto woli). Widoczne w głębi otwarte morze to Adriatyk.



Kolejne zdjęcia wykonałem mniej więcej w połowie  długości kanału w miejscu, gdzie jego brzegi osiągają wysokość około 100 m. To chyba ten widok przyczynił się do powstania drugiej nazwy kanału - Fiord Limski.



Niezwykłe połączenie błękitu wody i soczystej zieleni roślinności porastającej brzegi Kanału Limskiego.



Ostatni, bardzo malowniczy odcinek kanału, pełen niewielkich zatoczek.



Drugi sposób zwiedzania kanału, wg mnie bardziej przyjemny, to odbycie rejsu po jego wodach statkiem wycieczkowym. Takie rejsy oferują turystom pobliskie miejscowości, jak Vrsar czy Rovinj. Na zdjęciu poniżej moment, w który wpływamy na wody Kanału Limskiego.



Bardzo malowniczo prezentują się te miejsca linii brzegowej, gdzie pośród zieleni wyłaniają się skały opadające stromo do tafli wody.






W pewnej chwili pośród skał dostrzegamy sporych rozmiarów pieczarę.



Nasz statek podpływa bliżej. Okazuje się, że pod grotą znajduje się niewielka przystań, z której do pieczary prowadzą schody.



Mamy ok. 1 godzinną przerwę w rejsie. Niektórzy wybierają kąpiel w morzu, my chowamy się w cieniu pieczary i gasimy pragnienie zimnymi napojami. Przy okazji dowiadujemy się, że rejon pieczary stanowił scenerię do jednego z filmów z serii "Winnetou".



Mała wieża obserwacyjna oferuje ładne widoki na wody Kanału Limskiego.






Po odpoczynku schodzimy do przystani. Każdy krok, to kolejne miejsce widokowe. Nie warto się spieszyć.









Pieczara była punktem zwrotnym naszego rejsu.



W drodze powrotnej płyniemy teraz bliżej brzegu.



Takie widoki na długo pozostają w pamięci.



Bardzo polecam osobom, które bedą wypoczywały w tym roku na Istrii odbycie opisanej wycieczki. Myślę, że zdjęcia również do tego zachęcają.

Lokalizacja miejsca.



24 komentarze :

  1. Czytałam legendę, jak Bóg stworzył Chorwację: Stwórca rozdzielił ziemię między narodami, a pominął Chorwatów. - Panie, zapomniałeś o nas, gdzie się podziejemy? - wołali strapieni ludzie. I Bóg w zawstydzeniu oddał im ten kawałek ziemi, który zachował dla siebie.
    Jeszcze inna legenda mówi, że Bóg stworzył kraje nad Adriatykiem z tego, co mu zostało po stworzeniu świata, wysypał trochę skał, kamieni, tu uklepał, tam usypał niedbale w stos i mamy teraz to, co pokazujesz na zdjęciach, cudeńko:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i było tak, jak piszesz. Nie mam wątpliwości, że byłe kraje Jugosławii są jednymi z najładniejszych w Europie. Np. taka mała Słowenia, kraj niewiele większy od naszych województw, a ile w niej pięknych i wartych zobaczenia miejsc.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Prawie jak w Norwegii, tylko góry niższe ;) Ładnie tam... Chorwacja nigdy nie była moim marzeniem, za to Czarnogóra już tak, nie mniej jednak to także piękne zakątki świata. Jeśli do tego dodać dobre towarzystwo, to czy z poziomu wody, czy też lądu, krajobraz cieszy oczy podwójnie. Serdeczności! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czarnogóra wciąż przed nami, mam nadzieję, że w końcu i tam dotrzemy.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Czarnogóra na pewno Ci się spodoba, Bocca to arcydzieło piękna. Piękny ten rejs po Kanale Limskim, ja widziałam go tylko z lądu.

      Usuń
  3. Byłam w tamtych stronach jeszcze za czasów Jugosławii, a więc dawno. Jakoś mi zawsze nie po drodze, a szkoda...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno zostało Ci wiele pięknych wspomnień. Życzę ci, byś mogła je porównać ze stanem dzisiejszym.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Przepiękne miejsce, godne zwiedzenie. Przypomina krótkimi momentami spływ Dunajcem. Chorwacja jest pięknym krajem. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oba miejsca wyjątkowo piękne. Mamy zamiar w tym roku powtórzyć po latach spływ Dunajcem.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Jeszcze przed pandemią planowałam podróż na Istrię. Myślę, że wielu planów już nie zrealizuję, ale od czego ma się zaprzyjaźnionych podróżników, którzy tak ciekawie opisują swoje wrażenia. Dolina utworzona przez rzekę Pazinčica i jej 10 km zalew to zapewne nie jedyne atrakcje przyrodnicze tego półwyspu. Już wcześniej zbierałeś swoich czytelników w ten region.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłem na Istrii przez 2 tygodnie i masz rację, jest tam mnóstwo atrakcji tak przyrodniczych, jak i architektonicznych. Ten półwysep pewnie jeszcze nie raz pojawi się na blogu.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  6. Bezapelacyjnie niezwykłe miejsce. Przepiękne lasy rosną na wzgórzach nad tym Kanałem Limskim. A na dodatek czysta i spokojna woda ma cudny, połyskujący błękit. Byłam na Istrii ale widziałam tylko Pulę i Rovinj. St ą już niedaleko do tego malowniczego miejsca. Chciałabym jeszcze kiedyś wrócić do Chorwacji i odświeżyć swoje wspomnienia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci tego bardzo. Chorwacja, to jeden z piękniejszych krajów, które odwiedziłem. Miałem przyjemność zobaczyć tak Pulę, jak i Rovinj. Oba miasta są pełne atrakcji, do tego Rovinj niezwykle malowniczo położone. Zrobiłem wiele zdjęć, które przywołują wspomnienia z naszego pobytu.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  7. A ja wciąż jeszcze nie byłam w Chorwacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można temu zaradzić, jest sporo możliwości.
      :)

      Usuń
    2. Na pewno kiedyś temu zaradzę :-)

      Usuń
  8. Zgraliśmy się z rejsami chociaż u Ciebie zdecydowanie piękniej i przyjemniej. Miałeś szczęście podziwiać Kanał Limski na dwa sposoby, muszę się z Tobą zgodzić, że ten z perspektywy wody i mnie podoba się dużo bardziej. Rajskie widoki i gładka, mieniąca się w słońcu tafla wody, najpiękniejsze są chyba jednak te skalne ściany wokół kanału. Zawsze byłam fanką takiego skalistego wybrzeża. I podobnie jak Wy wybrałabym spacer zamiast kąpieli, bycie powsinogą do czegoś przecież zobowiązuje :).
    Pozdrawiam przeserdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wspomniałem o tym, ale w czasie rejsu mięliśmy jeszcze jedną atrakcję w postaci mew towarzyszących nam podczas rejsu. Akurat tylko na jednym zdjęciu widać mewę, ale były momenty, że towarzyszyło nam kilkadziesiąt ptaków. To też tworzyło klimat tego rejsu.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  9. Też mi się marzy tak jak Łucji wrócić do Chorwacji, mam związane z nią piękne wspomnienia.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że wspomnienia z Chorwacji mogą być tylko piękne. Jeśli się nadarzy okazja, to się nie zastanawiaj, jedź.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Już myślałam, że wyjechałeś do stolicy Peru, a tu chorwacki kanał ma taką fajną nazwę. Uwielbiam takie połączenia relaksującego błękitu i zieleni. Mocno mnie takie widoki zachwycają, ale i odprężają. Ta część Chorwacji jeszcze przede mną, ale wpis tylko potwierdza, że każdy kawałek tego kraju jest równie piękny i wart odwiedzenia.
    Zasyłam mnóstwo serdeczności:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolor niebieski i zielony zawsze się pięknie komponuje. Tutaj na dodatek mamy dwa odcienie błękitu, jeden od nieba i drugi od wody. I masz rację, widoki wokół bardzo nas odprężyły.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  11. Ładna okolica, choć widoki na pierwszy rzut oka tak mało chorwackie ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko pokazuje, jak różnorodny jest to kraj.
      Pozdrawiam :)

      Usuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu