środa, 10 czerwca 2015

Zamek w Chudowie

Do zamku w Chudowie warto przyjechać przynajmniej dwa razy. Raz w środku tygodnia, by w spokoju pospacerować wokół jego murów. A drugi raz podczas jednej z licznych imprez kulturalnych organizowanych na terenie zamku. Dzisiejszy wpis będzie dotyczył tego pierwszego przypadku.

Chudów jest niedużą wioską położoną na południe od Zabrza. Brak dokumentów związanych z budową zamku uniemożliwia dokładne określenie daty jego powstania.



Za budowniczego renesansowego zamku kamienno-ceglanego uznaje się Jana Gierałtowskiego, który w 1532 roku kupił dobra rycerskie Chudów - Paniówki. Zamek zbudowano na planie zbliżonym do prostokąta o wymiarach 30 x 26 m. W środku założenia znajdował się niewielki dziedziniec z centralnie usytuowaną studnią.

Czworoboczną wieżę o wymiarach 8,8 x 7,5 m umiejscowiono w południowo-zachodniej części zamku. Pierwotne wejście do niego wiodło przez most nad fosą, prowadzący bezpośrednio na drugą kondygnację wieży.



Po obu stronach wieży wzniesiono prostokątne budynki, pełniące funkcje mieszkalne. Po prawej stronie wieży znajdował się trzykondygnacyjny tzw. dom pański, z którego przyziemia na zewnątrz prowadziła zamkowa furta. Po lewej stronie wieży ulokowany był tzw. budynek służebny. Zamkowy dziedziniec okalały drewniane ganki.



W latach 1706-1767 właścicielami zamku była rodzina Foglarów. Zamek w tym czasie przeżywał swój kolejny rozkwit i, jak podają źródła historyczne, należał wówczas do najwspanialszych rezydencji na Górnym Śląsku, w której odbywały się liczne bale i przyjęcia.

Dzisiejszy wygląd zamku, a zwłaszcza jego wieży i części murów to efekt prac remontowych zmierzających do częściowej odbudowy zamku prowadzonych przez Fundację „Zamek Chudów”.









Nawiązanie do dawnej renesansowej części zamku znajdziemy w zachowanym fragmencie jego murów po lewej stronie wieży.



Obok zamku znajduje się stylowa restauracja nawiązująca wzorem do dawnej karczmy.



Przy karczmie znajduje się ciekawa atrakcja przyrodnicza. Jest nią topola kanadyjska o największym obwodzie pnia w Polsce.



Ten pomnik przyrody imponuje również ogromną dziuplą w jej wnętrzu. Może do niej wejść bez problemu kilku ludzi, co umożliwiają ładnie wkomponowane wrota. Jak można przypuszczać dziupla jest wielką atrakcją dla dzieci.



Jeśli się Wam uda, z tablicy obok drzewa można poczytać o jego historii.



Okolice zamku są urokliwe. Po jego wschodniej stronie znajduje się ładny park.



A w nim ciekawostka. Galeria śląskich demonów autorstwa Tomasza Wenklara. Obok każdej rzeźby demona jest informacja kogo przedstawia. I tak możemy dowiedzieć się że Meluzyna



była niegdyś piękną kobietą, która za swą pychę i grzechy została wypędzona na nędzę i słotę. Odtąd błąka się po świecie szukając spokoju, a jej nadejście zawsze zwiastuje porywisty wiatr lub deszcz. W wielu śląskich podaniach można przeczytać, że gdy wieje silny wiatr to na pewno „Meluzyna jęczy”.

Z kolei Skarbnik



to demon, który za dobro wynagradza a za zło karze. Jest wiele wersji mówiących kim był za życia, mnie się spodobała ta, że był to bogaty właściciel kopalni, który za znęcanie się nad górnikami i zabójstwo córki – Barbary (późniejszej patronki górników) został ukarany przez Boga i skazany na pokutę pod ziemią. Wszystkie jego majętności zostały zaś przeniesione do kopalni i zamienione w węgiel.

Utopiec



Utopce to pierwotni aniołowie, strąceni z nieba za swoją pychę i butę. Ci, którzy spadli w piekielne czeluście, stali się diabłami, ci, którzy wpadli do wody, utopcami.

Nie mogło oczywiście zabraknąć postaci samego diabła



Ten zbuntowany anioł na ziemi może przyjąć każdą postać z wyjątkiem gołębia i baranka (atrybuty chrześcijaństwa). A jeśli już ukazuje się ludziom, poznać go można po tym, że kuleje. Ułomność ta wywodzi się stąd, że spadając z nieba złamał nogę.

Na koniec przybliżę jeszcze postać Strzygi.



Strzygą mogło stać się po śmierci dziecko, które na chrzcie otrzymało tylko jedno imię lub to, któremu matka odmówiła piersi. Po śmierci strzyga wychodziła z grobu i ssała krew swoich bliskich a kiedy coś jej przeszkodziło, żądna krwi, ssała w grobie własne palce. Wspólną cechą strzyg jest posiadanie dwóch serc lub dwóch dusz.. Toteż stwory te umierają dwa razy. Po pierwszej śmierci stają się jeszcze bardziej łakome krwi, dopiero druga śmierć powoduje całkowite unicestwienie ciała i oswobodzenie zatraconej duszy.

Na szczęście w parku i okolicy znajdziemy też bardziej sielskie miejsca. Na przykład ładną pasiekę złożoną ze starych uli,



albo poletka słoneczników,



a na przyzamkowych łąkach pasące się zwierzęta domowe.






Jak pisałem, tak cicho i spokojnie wokół zamku bywa w środku tygodnia. Wspomniana Fundacja „Zamek Chudów” jest znana z organizowania ciekawych tematycznie festynów czy inscenizacji batalistycznych. Odbywają się tu zjazdy starych samochodów, biesiady motocyklowe czy festiwal błota.

Dla chętnych podaję plan imprez na ten rok.



Lokalizacja zamku

27 komentarzy :

  1. Muszę przyznać, że zaskoczyłeś mnie tym miejscem. Nie znałam go wcale :(, a jest warte zobaczenia. Nie tylko zamek, ale i topola kanadyjska oraz zabawne rzeźby. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. ...o, słyszałam! Niestety nie byłam, a chętnie pochodziłabym i w ciszy i gwarze imprez :)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ładne, zadbane miejsce, i różne imprezy; można? można! uratowano, co się dało dla potomnych, zagospodarowano; w tych starych murach podoba mi się połączenie cegły z rodzimym kamieniem; pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nawet jesli sama nazwa nie jest mi do końca obca, to to, co się za nia kryje jest absolutnym odkryciem:)
    To drzewo - jak z Sienkiewicza:)
    Zapisuję na liście 'podróże z wnukiem';)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fantastyczna relacja. Przeczytałam z uśmiechem na ustach. O ruinach zamku w ogóle nie słyszałam, ale super, że miejsce to żyje własnym życiem i nie jest zapomniane. Co do rzeźb, to pomyślałam, że ta Meluzyna to dotarła jakiś czas temu do Warszawy, bo tak wiało, że już zaczęło to denerwować ;) Ogólnie fajne miejsce na weekendową wycieczkę. A czy do tej wieży można wejść? Co tam się obecnie mieści? Czy tylko remont trwa? Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do środka mozna wejść. Jest tam urządzone małe muzeum, m.in. z eksponatami znalezionymi na miejscu podczas prac wykopaliskowych. Z okien wieży jest też ładny widok na zamkowy dziedziniec. Ja byłem tam późnym popołudniem, stad nie mam zdjęć ze środka.
      :-)

      Usuń
    2. Oooo... przedmioty odnalezione. Toż to moja wyobraźnia zatańczyłaby radosny taniec :) Dzięki za informację :)

      Usuń
  6. Miejsce, o którym słyszałam ale nie byłam . Ta dziupla niesamowita! I taka piękna okolica a przecież to Śląsk.

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam ale nie byłam. Najwyższa pora aby to szybko odwiedzić to malownicze miejsce.
    Pozdrawiam serdecznie:)*

    OdpowiedzUsuń
  8. Trochę to daleko ode mnie, ale może kiedyś tam zawitam, zwłaszcza w czasie jarmarku średniowiecznego :) Ta galeria demonów i ich historii nawet bardziej mi się podoba niż sam zamek. Coś innego i jak ciekawego!

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałem o tym miejscu. Miejsce wydaje się być ciekawe, pospacerowałbym tam. Te figury są i intrygujące.

    OdpowiedzUsuń
  10. pomysł z dziuplą rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajne miejsce o którym nie słyszałem ale dzięki waszemu wpisowi bliżej się zainteresuje.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa fotorelacja zachęcająca do odwiedzenia tego miejsca. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię odwiedzać takie miejsca jak zamek w Chudowie, gdy jest cisza i spokój, można spokojnie pooglądać i zdjęcia zrobić.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawe...., i zamek i jego otoczenie.., demony strassssssne..., a najbardziej przypadła mi do gustu strzyga . Ciekawie zagospodarowana dziupla., pozdr.

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety ten zamek znam tylko ze słyszenia, nigdy tam nie byłam. Najbardziej podoba mi się Galeria Śląskich Demonów, jak dla mnie wymiata!

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię tam zajrzeć w tygodniu, gdyż w weekendy jest tu sporo ludzi. Niektórzy grilują, niektórzy piwkują i taka sceneria nie za bardzo pasuje dobrego miejsca. Twoja relacja pięknie podkreśla uroki tego miejsca. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie byłam w Chudowie...a wychodzi na to, że to piękne miejsce...Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  18. Całe miejsce wydaje się fascynujące, ale to drzewo z drzwiami - rewelacja! Trochę poczułabym sie tam jak w "Hobbicie" ;))

    OdpowiedzUsuń
  19. Miejsce i przyrodnicze i edukacyjne jednocześnie.
    Ciekawi mnie dlaczego meluzyna ma rybi ogon, o jęczącej meluzynie nie słyszałam opowieści.
    Relacja i intrygująca i podkreślająca zalety miejsca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie artysta wzorował się na ilustracjach pokazujących Meluzynę jako postać syreny umieszczanej na dziobach statków, która miała sprowadzać korzystne wiatry podczas morskich wypraw.

      Usuń
  20. Kolejne ciekawe miejsce, o ktorym wczesniej nie slyszalam. Pomniki strzyg i utopcow to jest to!

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawe miejsce, a topola jest rewelacyjna!
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  22. W Chudowie byliśmy przy okazji właśnie jakiejś imprezy. Ciągle planuję ponowną wyprawę, ale zawsze jakoś nie po drodze.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie dziwie się, że "dziupla" budzi duże zainteresowanie wśród dzieci - jest genialna. W sam raz do zamieszkania przez hobbita.

    OdpowiedzUsuń
  24. Дивовижно! як вам вдається зберігати такі чудові архітектурні пам'ятки! неймовірна краса природи і замку

    xoxo, Juliana | PJ’ Happies :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu