niedziela, 30 października 2022

Cmentarz Rakowicki w Krakowie

Cmentarz Rakowicki to jeden z największych i najładniejszych cmentarzy Krakowa. Do tego jest miejscem spoczynku wielu zasłużonych osób z chyba wszystkich dziedzin życia codziennego.Spacer jego alejkami to prawdziwa lekcja historii. Jednak w dzisiejszym poście nie będę wspominał tych wszystkich zacnych ludzi. Tym razem moją uwagę zwróciły elementy sztuki sepulkralnej, które od powstania cmentarza w 1803 roku, aż do czasów nam współczesnych tworzą klimat tego miejsca.

Naszą wizytę zaczynamy od wejścia na teren cmentarza bramą główną. Tym razem pokazuję same zdjęcia, bez opisów. Mam nadzieję, że udzieli Wam się nastrój zadumy i przemijania, jaki nam towarzyszył podczas odwiedzin tego cmentarza.























































































Lokalizacja cmentarza.

34 komentarze :

  1. Zawsze jak jestem w Krakowie, wybieram się na ten cmentarz i nigdy nie starcza mi czasu, żeby tam dotrzeć 😟

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak było też z nami, zwykle brakło czasu, by zobaczyć ten cmentarz. Musisz się nastawić, że jedziesz do Krakowa głównie w tym celu i od cmentarza zacząć swoją wycieczkę.
      :)

      Usuń
  2. Wyjątkowe upamiętnienie zmarłych...

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiesz, że zrobiłam dokładnie to samo, poszłam na warszawskie Powązki i robiłam zdjęcia tylko tych grobów, które zwróciły moją uwagę ze względów estetycznych, artystycznych, które mi się spodobały.
    Pięknego wyboru dokonałeś..ja jeszcze na cmentarzu rakowickiem nie byłam...pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od mojego pobytu na cmentarzu na Powązkach minęło ponad 40 lat. Niewiele pamiętam, a i w Warszawie ostatnio rzadko bywam. Może jeszcze kiedyś tam wstąpię ?.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. Tak. A my mamy trzeci co do starości (po Powązkach i Rakowickim) Stary Cmentarz. Nakręcono na nim nawet scenę pogrzebu Stefci do "Trędowatej".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej się nie zmuszę do obejrzenia tego filmu, ale tak stary cmentarz chętnie bym odwiedził. Szkoda, że nie wiedziałem, bo dwa tygodnie temu byłem w Rzeszowie.
      :)

      Usuń
    2. O masz, babo, placek! To wielka szkoda.

      Usuń
  5. Pokazałeś ciekawe rzeźby, nagrobne. To jest pełen zadumy i historii cmentarz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię odwiedzać cmentarze, zwłaszcza tak stare nekropolie.
      :)

      Usuń
  6. Przypomniał mi się Cmentarz Łyczakowski we Lwowie. Tam też było mnóstwo artyzmu i dekoracyjności. Dzięki tamtym twórcom mamy co na cmentarzach podziwiać, a pobyt na nich jest niczym zachwycający spacer po muzeum, czy galerii sztuki, tylko pod gołym niebem.
    Pięknego świętowania:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobne odczucia odwiedzając stare cmentarze.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  7. Wizyta na Cmentarzu Rakowickim zapada w pamięć na długo. To najbardziej znana, choć nie najstarsza, nekropolia w Krakowie. Spoczywają tam osoby zasłużone dla Polski i miasta. Miejsce niezwykłe i bardzo piękne.
    Przesyłam moc pozdrowień:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odwiedziny takiego cmentarza na pewno budzą wiele wspomnień i refleksji. To w końcu jest jedna z narodowych nekropolii, gdzie spoczywa wiele osób bardzo zasłużonych dla Polski.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Takie cmentarze lubię najbardziej, klimatyczne, z ciekawymi nagrobkami, gdzie już po przekroczeniu bramy da się odczuć klimat zadumy. Stare cmentarze to estetyka jaką lubię a którą jesienią można poczuć jakoś bardziej...
    Dobrych kolejnych dni. Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, zaraz po przekroczeniu bramy cmentarnej możemy poczuć klimat tego cmentarza. Wiele z mijanych nagrobków to prawdziwe dzieła sztuki. Jesienna pora skłania do odwiedzin.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Miejsce smutne a piękne. Ten cmentarz kiedyś odwiedziłam Kiedyś na pewno tam jeszcze zaglądnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, z jednej strony smutek, z drugiej piękno cmentarnej sztuki. Razem składają się na klimat tego miejsca.
      :)

      Usuń
  10. Dawno, dawno temu miałam okazję przechadzać się po tym cmentarzu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A my całkiem niedawno. Wrażenia na pewno pozostaną na długo.
      :)

      Usuń
  11. To pełen refleksji i zadumy spacer pośród niezwykłych zabytków... i fotorelacja piękna, za którą dziękuję.
    Osobiście nigdy nie byłam, choć odwiedzać cmentarze bardzo lubię... nawet jeśli dziwnie to zabrzmi ;-))
    Serdecznie pozdrawiam.
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi to nie brzmi dziwnie, bo sam lubię zaglądać na cmentarze. A jak jeszcze trafię na taki, jak ten, to dość długo na nim przebywam.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  12. To bardzo piękny cmentarz.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  13. Wiedziałem, że w tym okresie wrzucisz jakiś zabytkowy cmentarz :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, powoli staje się to tradycją na moim blogu.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  14. Bardzo, ale to bardzo lubimy stare cmentarze, spacer alejkami, stare nagrobki jakże inne od tych współczesnych. Byliśmy na roztoczańskich cmentarzach, opuszczonych, wśród lasów, pozostałość po wysiedlonych wsiach, ale za to jaka kamieniarka, napisy przeważnie cyrylicą.
    Dzięki za możliwość obejrzenia wybranych przez Ciebie ciekawych zabytków sztuki cmentarnej, są wyjątkowe; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie wrócę na Roztocze i Pogórze, przy okazji pewnie zaliczę tamtejsze cmentarze. Roztocze pojawia się w planach, a potem przegrywa z rejonami, gdzie jeszcze w ogóle nie byliśmy.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  15. Zarówno Powązki, jak i Rakowicki należą o chętnie odwiedzanych przeze mnie miejsc, podobnie, jak ty i wielu komentujących lubię odwiedzać stare nekropolie. Byłam tam ostatnio kilka lat temu i chętnie odwiedzę za kolejnym pobytem w Krakowie (niedługo). Też z upodobaniem fotografuję nagrobne kamienne figury, głównie aniołki, ale nie tylko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z racji swojej specyfiki takie cmentarze warto odwiedzać kilkukrotnie. Raz, że rzadko uda się przejść w czasie jednej wizyty wszystkie alejki, a dwa, że pojawiają się na nich nowe nagrobki o równie ciekawej formie.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Brawa - świetna praca z detalem!

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne kadry. Wchodząc na stare cmentarze zawsze uwieczniam te niezwykłe rzeźby, wyraz pamięci Bliskich...Stary w Tarnowie ma bardzo posobne nagrobki, wszak korzystano z tych samych, najlepszych zakładów kamieniarskich.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię o przedstawionym miejscu..

Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu